Verslag Kick-off verkiezingscampagne

Klaar voor de sprong? Versterk je politiek profiel als vrouw

Verslag - 8 maart 2018 – Kick-off verkiezingscampagne

Onder de slogan ‘Kies voor evenwicht #stemvrouw’ gaf V&M op Internationale Vrouwendag 8 maart het startschot van haar verkiezingscampagne in het Vlaams Parlement.

Dit evenement was de ideale gelegenheid voor (nieuwe) kandidaten om kennis te maken met elkaar en  ervaren politicae. Zo’n 120 deelnemers maakten kennis met V&M’s jongste campagne en konden uitgebreid ervaringen en kennis uitwisselen.

Eerst was het de beurt aan nationaal voorzitter Liesbeth Maris. Na een korte verwelkoming van de gasten was het de hoogste tijd om de verkiezingscampagne voor te stellen. “Met deze campagne willen wij een positief en duidelijk verhaal naar voren brengen. Hierin staan genderslimme gemeenten en steden centraal, maar gaan we ook voluit voor meer vrouwen in het bestuur. Want ik denk dat we het allen eens zijn dat een goed bestuur een evenwichtig bestuur moet zijn.” aldus de voorzitter.

De voorgestelde campagne bestaat uit vijf speerpunten die telkens met slogan en beeld werden verduidelijkt. Bovendien rijkt Vrouw & Maatschappij ook per speerpunt uitgewerkte acties aan die kandidaten in hun gemeente of stad kunnen organiseren. Dit alles was ook terug te vinden in de inspiratiebundel die alle deelnemers bij aanvang ontvingen.

Na de voorstelling van de campagne was het de beurt aan gelukslobbyist Irene Janssen. Met 14 jaar ervaring als lobbyist in Brussel, ondersteunt ze nu vrouwelijke politica’s op hun weg naar verkiezingssucces. Volgens haar zijn feminiene eigenschappen (zoals empathie en luistervaardigheid) in de politiek broodnodig. Vrouwen moeten dus ook niet bang zijn om leiderschapsposities te ambiëren. Dit is echter nog te vaak het geval, aldus Irene. Ze verwees hierbij naar Hilary Clinton, voor wie ze mee campagne voerde tijdens de vorige presidentsverkiezingen in de VS. Ook Clinton was te lang bang dat ze voorzichtig moest zijn in het openbare leven. Irene wou dan ook iedereen in de zaal ten volle aanmoedigen om te zorgen dat de kiezers weten wie ze zijn en waar ze voor staan.

Hierna was het tijd voor de speeddate. (Nieuwe) kandidaten en militanten hadden de kans om aan te schuiven aan tafel bij ervaren vrouwelijke beleidsvoerders. Aan zeven verschillende tafels konden deelnemers lustig vragen gesteld rond onder andere campagne voeren, netwerken, lijstvorming, onderhandelen, wat te verwachten wanneer je de eerste keer op een lijst staat en hoe het verschil maken als vrouwelijk mandataris.

Dit nationaal event viel bovendien samen met de #Sjerpendag van V&M. Met deze actie pleit V&M voor meer vrouwen in lokale uitvoerende politieke organen. Gedurende de hele dag poseerden lokale V&M-afdelingen met een sjerp om de aandacht te leggen op het lage aantal vrouwelijke schepen en burgemeesters. In het teken hiervan werd ook een groepsfoto met sjerp genomen van de aanwezige deelnemers.

De media-aandacht rond #Sjerpendag maakt duidelijk dat V&M een heikel punt aangesneden heeft in de samenleving. V&M gooit zich alvast volop in de strijd voor meer vrouwen aan het roer met haar verkiezingscampagne en hoopt dat al de kandidaten en kiezers hetzelfde zullen doen!

Voor meer foto’s van de avond klik hier.

Voor het programma klik hier.